Pacienti sa sťažujú na lekára z Rooseveltovej nemocnice v Banskej Bystrici. Faceboooková stránka Nekŕmte nás odpadom zverejnila výpovede niekoľkých z nich, ktorí opísali jeho zvláštne praktiky.
Jeden z pacientov tvrdí, že lekárovi zaplatil za operáciu 500 eur, ale operoval ho niekto úplne iný. Túto informáciu však lekár zatajil a peniaze si nechal. „Zaplatil som za to, aby ma operoval konkrétny skúsený chirurg. Tento poplatok je legálny – oficiálne ide o príspevok za výber operatéra. Z neho 60 % ide lekárovi, 40 % nemocnici. Všetko legálne. Lenže, v deň operácie, keď som bol pod narkózou, lekár jednoducho poslal za seba niekoho iného. Peniaze si nechal, ale v operačnej sále sa ani len neobjavil,“ uviedol muž.
Uvedené skutočnosti sa dozvedel až náhodou o niekoľko týždňov neskôr od priateľa, ktorý pracuje ako zdravotník.
„Zaplatíte stovky eur niekomu, komu dôverujete. A v bezvedomí vás zveria do rúk niekomu inému – bez súhlasu, bez informovania. A vraj to tento lekár neurobil prvýkrát. Toto nie je len neetické. Toto je podvod. Ak si pacient zaplatí konkrétneho lekára, má plné právo očakávať, že ho bude aj operovať. A ak to z nejakého dôvodu nie je možné, minimálne musí byť pacient o zmene vopred informovaný. Momentálne zvažujem ďalšie kroky: 1. Požiadam o výpis z operačného protokolu. 2. Podám žiadosť o vrátenie poplatku. 3. Dám podnet na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou,“ doplnil nespokojný pacient.
Svoju zlú skúsenosť opísala ďalšia pacientka. „Rozhodla som sa prehovoriť. Pred operáciou som zaplatila 200 eur. Prisľúbil, že ma bude operovať. No to, čo nasledovalo, bolo utrpenie – fyzické aj ľudské. Už pred operáciou som ho výslovne upozornila, že pod kolenom mám cystu, ktorá mi spôsobuje problémy. Napriek tomu ju neodstránil. Pri kontrole mi tvrdil, že tam nič nemám,“ uviedla žena.
„Dvakrát mi pod koleno pichol, ale nič z neho neodňal. A do lekárskej správy napísal, že výsledok bol negatívny. V správach klamal. Keď som trvala na pravdivých údajoch, odmietol to zapísať a urobil zo mňa depresívnu pacientku, len aby zakryl svoje pochybenie. Priebeh operácie mi vôbec nevysvetlil. Po zákroku mi koleno mokvalo, mala som horúčky a zimnice,“ priblížila žena.
Dva dni vraj žene nikto nevymenil obväz, pričom aj posteľná bielizeň bola celá od krvi. Keď prosila sestru o preväz, len mávla rukou. „Pritom som onkologická pacientka v 4. štádiu. Jeho povinnosťou bolo odobrať vzorky a poslať ich na vyšetrenie. Neurobil to. Áno, dala som peniaze. Verila som mu. A namiesto liečby sa mi dostalo ponižovania a bolesti,“ dodala nespokojná pacientka.
Iný muž zase tvrdí, že lekára spoznal v období, keď pôsobil ako klubový lekár. Muž mal spoluhráča, ktorému mal lekár namiesto pravé kolena operoval ľavé.
Ďalšia pacientka tvrdí, že jej lekár menil obe kolená, za jedno mala zaplatiť 200 euro. Okrem iného mu vyčíta, že ju po operácii neprišiel ani raz skontrolovať, čo je u iných operatérov zvykom. „A pri preväzoch na jeho ambulancii sa ukázal iba vtedy, keď si prišiel odfotiť jazvy, ktoré pri operácii zle zošil,“ priblížila žena.
Lekár sa navyše dopytoval, kto ju takto zle zošil. Keď mu povedala, že on, tvrdil jej, že ju mal na starosti nejaký mladý doktor. Ani po dvoch mesiacoch koža nebola zrastená.
Redakcia Startitup kontaktovala Fakultnú nemocnicu s poliklinikou F.D. Roosevelta v Banskej Bystrici. Otázka znela, aké pravidlá platia pre platený výber lekára. Hovorkyňa nemocnice Mgr. Ružena Maťašeje uviedla, že pacient si môže výber lekára dohodnúť formou zmluvy a poplatok uhradiť najneskôr v deň výkonu.
„V prípade, že sa lekár na výkon nemohol dostaviť, pacient má nárok od zmluvy odstúpiť. Lekár by mal pacienta o tom, že výkon nevykoná, informovať. Pacient potom uzavrie s nemocnicou dohodu o odstúpení od zmluvy a poplatok mu je vrátený,“ uviedla nemocnica. Pacient má podľa nich právo od zmluvy odstúpiť aj bez udania dôvodu. Postup aj cenníky sú zverejnené na webovej stránke nemocnice.