Kolízne situácie, časté dopravné nehody, neprehľadné okolnosti. Žiaľ, aj tým je negatívne preslávená križovatka pri Šášovskom Podhradí, ktorá je súčasťou úseku rýchlostnej cesty R1 pri Žiari nad Hronom. Táto situácia by sa však mala čoskoro zmeniť.
Ako uviedlo mesto Žiar na Hronom na svojom webe, odkedy bol v roku 2011 daný do užívania úsek rýchlostnej cesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie s dĺžkou viac ako 8 kilometrov, šoféri kriticky komentujú križovatku, ktorá je jeho súčasťou.
Mesto tvrdí, že pred jedenástimi rokmi inicioval Okresný dopravný inšpektorát stretnutie správcov ciest, aby sa v kritickom úseku vybudoval kruhový objazd. Tento návrh neprešiel z viacerých dôvodov. Ministerstvo dopravy SR argumentovalo nedostatkom financií a nemožnosťou vykonať stavebné úpravy päť rokov po ukončení stavby, keďže by hrozilo vracanie časti peňazí poskytnutých zo zdrojov Európskej únie.
Riešenie tejto dopravnej situácie pritom podľa žiarskeho primátora a poslanca BBSK Petra Antala nie je zložité. „Vnímame to dlhodobo ako kritický úsek a s týmto sme aj ako poslanci VÚC-ky išli pred niekoľkými mesiacmi do toho, že toto je veľmi vážna vec, ktorú musíme vyriešiť. Financie sme na to našli, na ťahu je teraz krajský manažment, ktorý to musí zvládnuť. Verím, že na budúci rok sa to už konečne aj zrealizuje,“ myslí si.
Vodiči smerujúci zo Žiaru nad Hronom smerom na Pitelovú, Trnavú Horu, Jalnú či Hronskú Dúbravu, by po vybudovaní cesty nemali ísť cez túto križovatku, ale plynule prejsť popod železničný most. Výstavbu asi 300-metrového úseku cesty by mal zafinancovať Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK). Investíciu plánuje hradiť z investičného úveru vo výške 30 miliónov eur. V rámci rozdelenia úverového rámca je pre riešenie križovatky Šášovské Podhradie smer Hronská Dúbrava alokovaných 600-tisíc eur.
„Banskobystrický samosprávny kraj už má výsledky štúdie, ktorá hovorí, že predmetná križovatka je realizovateľná. V súčasnosti sa pripravuje projektová dokumentácia a inžinierska činnosť, ktoré by mohli byť hotové do konca tohto roka. Na spomínanú stavbu sú vyčlenené financie z rozpočtu kraja. To, či pôjde o komplikované technické riešenie, respektíve, či vodičov čakajú akékoľvek obmedzenia, bude známe až po vypracovaní projektovej dokumentácie,“ uviedla Vanesa Čierna z Oddelenia komunikácie BBSK.
Mesto dodalo, že ak všetko pôjde podľa plánov, v najbližšej dobe by sa vodiči mali dočkať riešenia. Aj primátor Peter Antal verí, že s realizáciou to komplikované nebude.
„Hľadalo sa technické riešenie celej dopravnej situácie, ktoré by vyhovovalo dopravno-bezpečnostným predpisom a ja verím, že sa našlo. My musíme urobiť všetko pre to, aby sme to pôvodné riešenie obnovili, stane sa to cestou III. triedy, o ktorú sa bude starať Banskobystrická regionálna správa ciest, a. s.,“ doplnil.