Na Gemeri mali od 1. júla spustiť výrobu zásobníkov do tepelných čerpadiel, čo sa však neudialo. Za podnikom v Rimavskej Sobote stojí nemecký investor, pričom ide o jeden z najväčších investičných projektov tohto roka na Slovensku.
Keďže región trpí vysokou mierou nezamestnanosti, podnik by mal mať strategický význam. Samospráva dlhodobo očakávala, že by si v ňom malo nájsť prácu viac ako 400 až 450 ľudí.
Primátor Rimavskej Soboty Jozef Šimko nedávno pripustil, že investor po trojmesačnom nábore nenašiel dostatočný počet zamestnancov, najmä kvalifikovaných pracovníkov. Zároveň však verí, že v priebehu ďalších rokov sa tam ľudia zamestnajú a určite firma dosiahne počet zamestnancov viac než 400 zamestnancov.
Podnik vlastní skupina Winkelmann Group, ktorá patrí k popredným spoločnostiam pôsobiacim v oblasti spracovania kovov a tvarovania plechov pre rôzne priemyselné využitia, založená bola v roku 1898 ako rodinný podnik. V súčasnosti má výrobné závody v Nemecku, Poľsku, Turecku, Čine, USA a Mexiku. Celosvetovo zamestnáva približne 4000 pracovníkov.
Ako uviedol portál Pravda, výroba sa v podniku začne zrejme až na jeseň. Infraštruktúru v podniku pripravuje štátna spoločnosť MH Invest. Tá priblížila, že v súčasnosti sa v rámci Priemyselného parku Rimavská Sobota pracuje na ukončení dostavby potrebnej technickej infraštruktúry vodných stavieb a zvyšných nevyhnutných súvisiacich objektov.
Budovanie areálu však nebolo bezproblémové. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) koncom vlaňajška vo svojej správe informoval, že výstavba tohto priemyselného parku bola zle manažovaná a poznačená nekoncepčným, nedostatočným a netransparentným riadením.
„To sa následne odrazilo v neplnení termínov pri ich výstavbe, za čo Slovensku hrozia nielen reputačné, ale aj finančné škody. Hrozia nám totiž penále pre neplnenie si zmlúv s investormi, ktorí majú v parkoch pôsobiť,“ uviedol NKÚ v novembri 2024.
Úrad poukazoval najmä na nepripravenosť územia, kde v súčasnosti už stoja haly nemeckej firmy. Pre spomenuté pochybenia mohol investor od štátu žiadať zmluvné pokuty vo výške približne 10,5 milióna eur, čo sa však nestalo.
V areáli nového podniku stále pracujú robotníci aj ťažké mechanizmy. Stále je potrebné dokončiť viaceré práce na výrobných halách aj ich okolí. Nie sú ešte dobudované ani vchody a vjazdy do areálu.
Dva zdroje neskôr pre Pravdy uviedli, že v súčasnosti je pravdepodobným termínom spustenia výroby jeseň 2025.
Vyriešený vraj nie je ani problém s dopravou zamestnancov. SAD Lučenec by mal zabezpečovať tri autobusové spojenia zo stanice v Rimavskej Sobote do priemyselného parku. Prepravcovi sa ale nepáčil spôsob riešenia obratiska pre autobusy. Tento spor medzi prepravcom a štátnou firmou, ktorá pripravuje infraštruktúru, stále nie je uzavretý.