• včera, 27. jún 2025 o 10:40

Zvolen po roku hodnotí spoplatenie parkovania na Západe. Regulácia priniesla pozitíva aj problémy

Mesto Zvolen po roku hodnotí spoplatenie parkovania na Západe

Foto: Zvolen po roku hodnotí spoplatenie parkovania na Západe. Regulácia priniesla pozitíva aj problémy
Foto: Facebook/Mesto Piešťany - Ilustračné foto

Regulácia parkovania vniesla na jedno z najväčších zvolenských sídlisk Západ nové pravidlá. Do platnosti vstúpili 1. mája minulého roku. Mesto ich zavedením reagovalo na najkomplikovanejšiu lokalitu v súvislosti s parkovaním a na dlhoročné volanie obyvateľov o riešenie.

Ako uviedlo mesto, sídlisko Západ je ľudnaté, s hustou zástavbou, projektanti ho pred desaťročiami vraj vôbec nepripravili na vysoký počet vozidiel, aký sa v ňom momentálne nachádza. Ďalší problém podľa mesta nastal, keď štát v roku 2024 obmedzil parkovanie na chodníkoch. Situácia zašla tak ďaleko, že majitelia vozidiel si navzájom poškodzovali majetok, likvidovali zeleň, nerešpektovali chodcov či koridory pre záchranné zložky.


Primátor vidí pozitíva

„Regulácia nedokáže vyriešiť všetky problémy, prináša však dva zásadné pozitívne prvky. Chráni rezidentov a ukazuje, kde je potrebné prijímať ďalšie opatrenia, aby sa situácia dostala do želaného stavu,“ uviedol primátor Zvolena Vladimír Maňka.

Prínosy po roku sú podľa jeho slov nesporné. Hovorí, že majitelia vozidiel sú disciplinovanejší a v omnoho menšej miere ničia zeleň či používajú na odstavenie vozidla kolízne body.

Kontroly, ktoré robíme v nočných hodinách, ukazujú, že na sídlisku máme voľné desiatky parkovacích miest. Z toho ostali po zavedení regulácie príjemne prekvapení aj obyvatelia, ktorí tu žijú dlhé roky, no podobný stav nepamätajú. Rozumiem, že problém na viacerých uliciach je v najvyťaženejších časoch, no poukazuje to na zlepšenie situácie,“ dodal Maňka.

Mesto priznáva, že situácia je lepšia v severnej časti. Jeho zástupcovia dodávajú, že aj na juhu sú stále nevyužité parkovacie kapacity. Má ísť predovšetkým o parkovisko pri tamojšom nákupnom centre s kapacitou 117 miest, kde sú bežne voľné takmer tri štvrtiny.

„S predstaviteľmi nákupného centra sme pritom viedli náročné rokovania, aby sme túto kapacitu pre obyvateľov južnej časti sídliska získali. A chystáme ďalšie. Chceli by sme vyrokovať možnosť bezplatného parkovania až do 9.00. Samozrejme si uvedomujeme, že to bude závisieť predovšetkým od obchodnej politiky reťazca,“ priblížil zvolenský primátor.

Čo prinesie budúcnosť

Mesto tvrdí, že musí zvažovať nielen požiadavku budovania státí pre motorové vozidlá, ale aj zachovanie čo najzdravších podmienok pre bývanie. V tejto súvislosti najmä na zachovanie zelene, ktorej už na zastavanom sídlisku neostáva je veľa. Preto sa sústredilo skôr na vybudovanie niekoľkých mikroparkovacích miest na uliciach Pražská, Novozámocká či Imatra.

Ďalšie státia vznikli priamo na vozovke Pražskej ulice či pri rekonštrukcii Strážskej cesty. Pri realizácii žiadneho z nich nedošlo k výraznejšiemu zásahu do zelene. Čo sa týka poslednej menovanej ulice, pripravuje sa jej rekonštrukcia a v rámci nej vyznačenie parkovacích miest na základe zodpovedajúcej normy. Napriek tomu pribudne deväť ďalších miest.

Mesto eviduje v južnej časti sídliska zámer vybudovania približne 80 parkovacích miest. Iný zámer počíta s výstavbou parkovacieho domu s kapacitou takmer 280 miest, ďalších 54 by malo pribudnúť na teréne. V zálohe má mesto pripravenú štúdiu na možnú výstavbu polozapusteného prekrytého parkovacieho objektu pre 64 vozidiel vo vnútrobloku ulíc Pražská, Kremnická a Novozámocká, vrátane vybudovania ihrísk a atrakcií pre deti na jeho streche. V prípade, že by to bolo potrebné, sú k dispozícii ďalšie tri lokality, v ktorých by bolo možné vybudovať polozapustené parkoviská až s 305 parkovacími miestami.

Kritické hlasy

Nie všetci Zvolenčania sú zo zmeny nadšení. Kritickí sú voči mestu aj návštevníci, ktorí boli zvyknutí využívať sídlisko Západ ako odstavnú plochu a tiež zaberali miesto domácim. Po novom to nie je možné. Ani návštevy pritom neostali bez akejkoľvek výhody. Predstavitelia mesta považujú za dobrý a ústretový krok zavedenie kreditu v počte 100 hodín, ktorý oprávňuje návštevu k bezplatnému parkovaniu.

Mesto priznáva, že pri regulácii sa vyskytli aj problémy. „Vždy nás mrzí, keď sa vyskytnú ťažkosti, no pri takej veľkej a citlivej téme sa to dá očakávať. U nás sme narazili na komplikácie napríklad pri obstarávaní a technickom vybavení kontrolného vozidla. Istý čas preto nebola kontrola úplne optimálna, no v posledných mesiacoch už je všetko v poriadku. Žiaľ, podchvíľou sa tiež boríme s problémami ohľadne webovej aplikácie k parkovaniu. Tu sa môžeme spoliehať iba na dodávateľa služieb, keďže správa aplikácie spadá technicky pod neho,“ opísal vedúci oddelenia dopravy Pavel Brťka .

Pozitívny efekt na využívanie MHD

Podľa mesta sa ukazuje pozitívny efekt 24 hodinovej regulácie na sídlisku. Vymizli vozidlá, ktoré ho mali ako prestupnú stanicu, uľavilo sa domácim, ktorí bývajú pre zariadeniach služieb, kde zvykli vo veľkom množstve parkovať práve návštevníci. Pri prechádzkach sú viac chránení školáci či škôlkári.

Štatistiky vraj naznačujú, že regulácia má pozitívny efekt na využívanie mestskej hromadnej dopravy, ktorej vyťaženosť stúpa. „Potrebujeme tak menej peňazí na vykrývanie strát v doprave. Väčšia vyťaženosť znamená nielen menej vozidiel v uliciach mesta či na parkovacích miestach, ale aj prínos pre životné prostredie,“ doplnil primátor.


Najnovšie v Banskobystrickom kraji

Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie zo zahraničia