Na slovenských cestách by už čoskoro mohol nastať výrazný obrat. Vláda pripravuje zmeny, ktoré majú pomôcť obciam a mestám v boji proti rýchlej jazde a iným dopravným priestupkom. Súčasťou plánovaných opatrení je rozšírenie právomocí mestskej polície, ako aj zavedenie stoviek nových radarov.
Rýchlosť prekračuje denne množstvo vodičov, najmä v hustej mestskej premávke, kde nie je výnimkou vidieť autá jazdiť aj 70–80 kilometrov za hodinu v úsekoch s päťdesiatkou, informuje portál tvnoviny.sk. Práve tieto situácie chce štát riešiť, a to tým, že mestám a obciam umožní inštalovať stacionárne aj úsekové radary. Tie budú slúžiť nielen na meranie rýchlosti, ale aj na zachytávanie ďalších priestupkov.
„Vychádzame mestám a obciam k ústrety. Ideme uzavrieť a posunúť do finále už tému merania rýchlosti v kompetencii samospráv,“ vyhlásil minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.
Technológia radarov sa posúva dopredu a nové zariadenia zvládnu viac než len zmerať rýchlosť. Budú vedieť identifikovať aj vodičov, ktorí telefonujú za volantom alebo nemajú zapnutý bezpečnostný pás. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a zároveň dať samosprávam do rúk nástroje, ktoré štátna polícia často nemá kapacity využívať v dostatočnej miere.
Podľa primátora Bratislavy Matúša Valla ide o dôležitý krok. „Vítame túto iniciatívu. Štátna polícia nemá dostatok ľudí na kontrolu rýchlosti. Toto je spôsob, ako môžeme konať aj sami,“ povedal.
Veľkým motivačným prvkom pre samosprávy je aj to, že pokuty vyzbierané z priestupkov budú smerovať priamo do ich rozpočtov. Aktuálne sa rokuje o tom, na čo budú môcť byť tieto prostriedky použité. Podľa predsedu Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Jozefa Božika ešte prebiehajú rokovania, či budú viazané výhradne na dopravu, alebo sa môžu využiť aj v iných oblastiach.
V Bratislave by výnosy z pokút pomohli napríklad pri vzniku novej mestskej polície. „Pre nás by to znamenalo nový projekt, ktorý by zlepšil bezpečnosť aj dohľad v uliciach,“ doplnil Vallo.
Podobné opatrenia už roky fungujú v Českej republike. V Uherskom Brode si pochvaľujú stacionárny aj úsekový radar. Výsledok? Vodiči si dávajú väčší pozor a rýchlosť vo väčšine prípadov dodržiavajú. „Splnilo to účel. Autá jazdia v meste tak, ako majú,“ skonštatoval zástupca starostu Ladislav Kryštof.
Legislatívny návrh smeruje do parlamentu a poslanci by o ňom mohli rozhodovať na jeseň. Ak prejde schvaľovacím procesom, nové radary a rozšírené kompetencie mestskej polície by mohli začať platiť už začiatkom budúceho roka.