Arogantní a drzí kolobežkári, hnevajú sa občania. Prečo Bystričania kritizujú e-kolobežky a čo by im pomohlo?


Bystričania diskutujú o používaní e-kolobežiek

Foto: Arogantní a drzí kolobežkári, hnevajú sa občania. Prečo Bystričania kritizujú e-kolobežky a čo by im pomohlo?
Foto: Facebook/Juraj V.

V Banskej Bystrici sa opäť otvorila diskusia o používaní zdieľaných e-kolobežiek v meste. Tento moderný spôsob osobnej prepravy má svoje jasné výhody, ale aj niekoľko problémov, ktoré sa týkajú predovšetkým správania ich používateľov.

Výhody e-kolobežiek

Bystričan Juraj, ktorý sa osobne venuje rôznym formám dopravy, vyzdvihuje e-kolobežky ako jednu z najlepších alternatív pre mestskú dopravu. Podľa neho sú e-kolobežky mimoriadne efektívne, najmä pri krátkych trasách, ktoré by pre peších znamenali ťažkosti. „Ak potrebujeme ísť z bodu A do bodu B, napríklad z športovej školy na SNPčku ku konzervatóriu, a nechceme chodiť pešo, e-kolobežka je najlepšia voľba,” píše Juraj.


Ďalej vysvetľuje, že zatiaľ čo auto je tiež pohodlné, jeho použitie je často komplikované parkovaním a čakaním na kúrenie či chladenie kabíny. Prekvapivým zistením je, že e-kolobežky sú rýchlejšie a oveľa lacnejšie než iné spôsoby dopravy ako auto či taxi, a to aj v mestských podmienkach. E-kolobežka je dostupná do jednej minúty a dokáže pokryť 416 metrov za minútu, pričom jej cena sa pohybuje okolo 0,80 € za trasu, ktorá trvá menej ako 3 minúty.

Problémy s používaním e-kolobežiek

Avšak, problémom sú aj niektorí používatelia e-kolobežiek, ktorí neberú ohľad na ostatných účastníkov cestnej premávky. Martin Baník upozorňuje na nezodpovedné správanie niektorých jazdcov, ktorí nerešpektujú pravidlá, jazdia rýchlo po chodníkoch a nevenujú pozornosť ostatným. „Bezohľadnosť až drzosť, ako ja hodnotím ich správanie v meste,” hovorí Martin. „Používatelia jazdia bezohľadne a keď kolobežku už nepotrebujú, pokojne ju nechajú v prostriedku chodníka, respektíve na mieste, kde neuveriteľne zavadzia,“ dodáva.

Tento názor podporuje aj Lucia, ktorá tvrdí, že väčšina kolobežkárov jazdí neohľaduplne a ohrozuje bezpečnosť chodcov aj ostatných účastníkov premávky. „Arogantní a drzí kolobežkári a a ich preslávené jazdy mestom nie sú od samého začiatku kontrolované, ani rýchlosť, ani to, že sa na kolobežke vozia dvaja, že ohrozujú chodcov na chodníkoch a premávku na cestách,“ opísala situáciu zo svojho pohľadu. „Ak budú kolobežky využívané takými, ako doteraz, tak ja ich nikdy nebudem podporovať,” dodáva.

Riešenia a výzvy pre bezpečnejšiu dopravu

Juraj vyzýva k tolerancii a ohľaduplnosti medzi účastníkmi cestnej premávky. „Kolobežky sú skvelým riešením, ale musíme sa naučiť, ako s nimi zaobchádzať. Deti do 15 rokov na nich jazdiť nemôžu, a zodpovednosť za ich správanie nesú rodičia,” vysvetľuje.

Taktiež dodáva, že je dôležité riešiť problémy s nesprávne zaparkovanými kolobežkami. Ak sú nelegálne zaparkované, môže ich ktokoľvek nahlásiť a prevádzkovateľ ich odstaví. „Jazdite na autách tak, aby sa kolobežkári nebáli prejsť od volantu auta k riadidlám e-kolobežky,” uzatvára.

       

Zdieľané e-kolobežky môžu výrazne prispieť k zlepšeniu dopravy v mestách, ak sa budú využívať správne a ohľaduplne. Avšak, ako ukazujú skúsenosti mnohých obyvateľov, je nevyhnutné, aby sa používatelia riadili pravidlami a rešpektovali ostatných. Tolerancia a zodpovednosť sú kľúčové pre vytvorenie bezpečného a efektívneho dopravného systému v mestách.



Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie v Banskobystrickom kraji