Situácia s parkovaním v banskobystrickej mestskej časti Radvaň sa stáva stále väčším problémom. Obyvatelia sa sťažujú na nedostatok miest na parkovanie, vysoké pokuty a nejasné riešenia zo strany mesta. Diskusia na sociálnych sieťach ukazuje, že táto problematika vyvoláva silné emócie a rozdelené názory.
Jedna z obyvateliek Radvane sa podelila o svoju skúšenosť, keď dostala pokutu vo výške 78 eur za parkovanie na chodníku na Bernolákovej ulici. „Na mieste, kde sme dostali pokutu (a všade okolo) denno- denne stávajú autá, pretože reálne nie je večer po dvadsiatej kde zaparkovať, takže nás len nejaký “dobrák” musel udať. A keď prídete o 22:00 hod. domov z pohotovosti s chorým dieťatkom, naozaj neviem, ako túto situáciu riešiť, kde zaparkovať, keď je všetko plné,“ opísala svoju skúsnosť. Navrhla, aby sa na mieste zaznačili čiarami nové parkovacie miesta.
Podľa niektorých obyvateľov by však celý priestor sídliska nemal byť len jedno veľké parkovisko. „Už po vytvorení nových státí pre polopodzemné kontajnery mali byť vytvorené nové parkovanie miesta za tie, ktoré boli nimi zabraté vraj. Áno, je to problém s parkovaním, ale je neúnosné, aby bol celý verejný priestor zabratý parkovacími miestami, nie všetci vlastnia autá,“ uviedol jeden z Radvančanov.
Mesto Banská Bystrica už zaviedlo rezidenčné parkovanie v niektorých častiach, napríklad v Podlaviciach, kde sa situácia podľa niektorých obyvatel’ov zlepšila. Opatrenie sa v Radvani plánuje spustiť v septembri tohto roku. Systém bude regulovať počet vydaných parkovacích kariet, čo má pomôcť zredukovať počet ąut na sídlisku. Predpokladá sa, že každá domácnosť dostane dve parkovacie karty, za každé ďalšie auto si obyvatelia budú musieť priplatiť.
Niektorí však namietajú, že rezidenčné parkovanie nerieši samotný nedostatok miest, ale len presúva problém a generuje mestskej kase príjmy. „Ak mám platiť za parkovanie, očakávam, že bude aj kde parkovať. Vydanie dvojnásobného počtu kariet oproti počtu parkovacích miest problém nevyrieši,” konštatoval jeden z diskutujúcich.
Ďalší si myslia, že je potrebné regulovať najmä tých, ktorí majú viac áut ako jedno. „Ak už bude zavedená rezidentná parkovacia zóna, nemalo by sa obmedzovať parkovanie poplatkom za jedno vozidlo na bytovku. Neviem si predstaviť, že pri plánovanej rezidencii pôjdem napríklad na chvíľu do Sásovej po 18. hodine a budem musieť platiť parkovné za celú noc,“ uviedol Bystričan.
Podľa niektorých obyvateľov by najefektívnejším riešením bolo vybudovanie parkovacích domov alebo podzemných parkovísk, na ktoré boli údajne pri vystavení sídliska vyhradené priestory. „Avšak obyvatelia sa búria proti ich výstavbe. Vyriešiť nedostatok parkovania a likvidácia nelegálnych stani sa dá len vystavbou parkovacích domov,” tvrdí jeden z diskutujúcich.
Na druhej strane, viacerí poukazujú na to, že samotní obyvatelia sa neraz stavajú proti výstavbe parkovacích domov. Parkoviská pod ihriskami alebo medzi blokmi odmietajú.
Otázkou ostáva, ako sa mesto a obyvatelia dokážu dohodnúť na riešení, ktoré bude dlhodobo udržateľné a uspokojí potreby väčšiny rezidentov Radvane. S otázkou parkovacích domov sme sa obrátili na vedenie mesta. Správu budeme aktualizovať o ich vyjadrenie.