Na sociálnej sieti sa v utorok objavil príspevok nespokojného Zvolenčana. Opísal v ňom svoj zážitok, s ktorým sa stotožnili aj ďalší ľudia.
„Neuveriteľné, pokiaľ človek toto nezažije, tak ani neuverí. Jediná detská očná pre všetky deti vo Zvolene na celú spádovú oblasť. A systém ako pred 100 rokmi. Všetci sa príďte objednať v jeden deň v roku, zlý sen. Ľudia tu stoja od 6-tej ráno a pohli sa o tri metre. A aby toho málo nebolo, celej ulici prišli dať mestskí policajti papuče. Vymrznutí ľudia si ešte aj zarobili,“ opísal muž.
Príspevok začali komentovať desiatky Zvolenčanov. „Čakala som od 5:00 ráno. O 9:36 bolo predo mnou 30 a za mnou viac ako 90 ľudí,“ priblížila Zuzana. Kamila sa pýtala, či sa dalo objednať iba v tento deň. „Iba od dnešného dňa zapisujú na objednanie sa. Zajtra už nemusí byť nič voľné na rok 2025,“ odpovedala Zuzana. Dodala, že nakoniec čakala 6 hodín na objednanie, ktoré trvalo niekoľko sekúnd.
„Je zaujímavé, že pred dvomi rokmi objednávali hneď ako človek vyšiel z vyšetrenia a všetko fungovalo. Toto, čo sa tu deje tento rok a vlani je choré,“ myslí si Katarína.
Emília napísala: „To nie je len pred touto ambulanciou. Choďte na polikliniku, ráno pred piatou už čakajú ľudia von aj na Kozáčekovej pred budovou, kde sú ambulancie. Tam otvárajú budovu o 6:30. Najlepšie sa čaká, keď je vonku - 20. Toto už trvá roky a nielen vo Zvolene.“
Silvia sa do radu postavila o 7:30 po nočnej, domov sa jej podarilo prísť o 15:30. „A to mám tri minúty autom, čistá katastrofa. A to nehovorím o tých, čo ešte museli potom utekať na autobus,“ uviedla.
Gabriela dodala: „V 21. storočí, kde všetko tlačia elektronicky, nemajú systém elektronického objednania. Tým by sa vyriešilo všetko. Nechápem lekárov, že si nechcú uľahčiť robotu.“
Niektorí ľudia dostali pokutu od mestskej polície. „Tá ulica je, žiaľ, iba pre rezidentov bez možnosti zaplatenia si parkovného,“ napísala Viktória. „Každý normálny a rozumný človek by odparkoval auto do OC Európa alebo do externého parkoviska oproti. Ale keď neviete rozmýšľať, vaša hlúposť,“ kritizoval Martin.
Naša redakcia oslovila spomínanú očnú ambulanciu, ktorú vedie lekárka MUDr. Ľubica Abelovská. „Od 1. októbra sme spustili možnosť objednania na rok 2025. Pacienti sa môžu objednať aj telefonicky, ale keďže záujem o vyšetrenie v našej ambulancii sa každý rok neúmerne zvyšuje, za prvý deň sme mali 5-tisíc neprijatých hovorov. Preto pacienti chodia osobne, aby mali istotu, že termín určite dostanú. Bohužiaľ, dostali sme sa do patovej situácie - na jeden termín je nutné objednať štyroch pacientov, aby boli všetci spokojní, čo nie je možné,“ uviedla lekárka.
Pacienti podľa jej slov môžu navštíviť aj iného očného lekára. „Avšak nechcú odísť inde, lebo s kvalitou starostlivosti sú veľmi spokojní a zároveň všetky ambulancie v kraji majú aj pomerne plný stav. Ja vyšetrujem aj deti, deti so zdravotným znevýhodnením, dorast aj dospelých. Je roky neriešený nedostatok lekárov, špeciálne detských špecialistov, ide o celoslovensky problém,“ priblížila Ľubica Abelovská.
Dodala, že je zároveň slobodná voľba lekára a aj špecialistov v rámci Slovenska, teda pacienta nie je možné odmietnuť, čo vytvára neúnosnú situáciu. Tiež potvrdila, že pracujú na online objednávaní v budúcom roku, ale žiadny objednavací systém nevyrieši nedostatok lekárov a predovšetkým detských špecialistov.
„My sa snažíme a s mojimi dvomi sestričkami denne statočne bojujeme v tomto chorom systéme slovenského zdravotníctva. Poskytujeme naozaj kvalitnú zdravotnú starostlivosť, dobre meno našej ambulancie presahuje región aj Slovensko a preto raketovým tempom stúpa počet ľudí v našej ambulancii. Už je to naozaj veľmi ťažké a preto celý rok počúvame, že chcú mať všetci rovnakú šancu sa objednať na vyšetrenie. Preto si pacienti vyžiadali rovnakú štartovaciu čiaru otvorenia nového kalendára termínov v jeden deň. No a toto je výsledok,“ opísala problematiku lekárka.
Ľubicu Abelovskú táto situácia veľmi mrzí a každý deň znáša nespokojnosť pacientov s nedostatkom termínov na vyšetrenie. „Tento problém by mali riešiť kompetentní ľudia v rezorte zdravotníctva a otvoriť nové ambulancie s novými lekárni. My bojujeme ako vieme a naozaj sa snažíme. Robím svoju prácu s láskou a vysoko profesionálne. Nie je problém v systéme objednávania. Je nás málo a v tejto digitálnej dobe pribúda veľa očných pacientov najmä v detskom veku,“ uzavrela.