Kým kedysi dominovali rebríčkom kradnutých áut masové modely ako Volkswagen Golf či Passat, dnes sú najčastejším cieľom organizovaných zlodejských skupín moderné SUV a hybridy. Vyplýva to zo štatistík Nemeckého združenia poisťovateľov (GDV), o ktorých informoval portál Autoviny.sk.
Dnešné SUV ponúkajú množstvo technológií, ktoré majú vodičom uľahčiť používanie auta – od bezkľúčového vstupu až po pokročilé asistenčné systémy. Paradoxom však je, že práve tieto moderné vychytávky otvárajú dvere aj zlodejom, ktorí dokážu pomocou špeciálnych zariadení zosilniť signál od kľúča či obísť elektronické zabezpečenie.
Najohrozenejšou značkou je Toyota, ktorej hneď niekoľko modelov sa dostalo do prvej desiatky kradnutých vozidiel v Nemecku. Najviac mizne Land Cruiser, populárne sú aj Lexus NX a UX či Toyota RAV4. Podľa odborníkov ide o autá s vysokou hodnotou na čiernom trhu, ktoré sa dajú rýchlo rozobrať na náhradné diely.
Medzi ďalšie často kradnuté modely patria Chrysler Grand Cherokee, Kia Stinger, Hyundai Santa Fe či Audi Q7. V štatistikách sa objavuje aj Porsche 911, pri ktorom je škoda obzvlášť vysoká – v priemere presahuje 100-tisíc eur.
V Nemecku zmizlo vlani viac ako 14-tisíc vozidiel, čo je približne 40 áut denne. Celková škoda presiahla 293 miliónov eur. Najviac prípadov zaznamenali v Berlíne, kde sa ukradlo takmer 3 900 áut.
Na Slovensku polícia eviduje ročne približne 600 až 700 ukradnutých vozidiel. Oproti Nemecku ide o podstatne nižšie čísla, a to najmä pre menší trh a dôslednejšie hraničné kontroly. Zlodeji sa tu zameriavajú skôr na staršie a menej zabezpečené autá.
Hoci moderné autá disponujú sofistikovanými systémami, zlodeji často používajú zariadenia na obchádzanie elektronickej ochrany. Poisťovne preto odporúčajú doplnkové zabezpečenie – mechanické zámky, satelitné sledovanie či garážovanie. Priemerná škoda pri krádeži totiž už presahuje 20-tisíc eur.