V Žiari nad Hronom sa spustila prevádzka elektrických kolobežiek začiatkom roka 2023 od spoločnosti TIER Mobility Slovakia s. r. o. Vtedy sa umiestnilo v meste 100 kolobežiek, ich počet neskôr narástol na 120 a pokrytý bol nimi každý jeden kút mesta. Okrem toho vzrástol aj záujem Žiarčanov o jazdu na nich. Mesto sa však aktuálne rozhodlo kolobežky zo svojich ulíc nadobro odstrániť.
Ako informoval primátor Žiaru Peter Antal, kolobežky by mali z mesta definitívne odísť 21. mája 2025. Dôvodom je podľa Antala to, že im nová spoločnosť, s ktorou mali kolobežky zazmluvnené, dodala v tomto roku staré, zjavne opotrebované a poškodené kolobežky. Tie nové, moderné, ktoré Žiarčania donedávna na prepravu po meste využívali, firma odviezla do zahraničia.
„Problém s kolobežkami, čo nastal, je taký, že sme pred dvoma rokmi s pôvodnou firmou, ktorá ich ponúkala, boli dohodnutí, že sem príde sto nových kolobežiek a že tu budú prevádzkované, pričom uvidíme, na aký dlhý čas to bude a za akých podmienok. Žiaľ, došlo k nejakým zmenám v rámci firmy, ktorá bola predaná druhej firme (DOTT) a tá urobila jednu zásadnú vec. A to, že naše kolobežky, ktoré tu boli nové, zobrala a odviezla niekam do zahraničia a zo zahraničia nám sem doviezli staré, obité, zablatené a poškodené kolobežky, čo je zásadný rozdiel oproti tomu, čo bolo dohodnuté pred dvoma rokmi,“ opísal sklamanie Antal, podľa ktorého mesto nesmie pripustiť, aby z neho firma s kolobežkami robila smetisko.
Mesto následne vyzvalo firmu, aby mu nové kolobežky vrátila do mesiaca, inak odstúpia od zmluvy. Termín bol do 30. apríla, to sa však nestalo a nové kolobežky sa do Žiaru nevrátili. „Po komunikácii, kde sme trvali na tom a žiadali, aby sa vrátili kolobežky, ktoré tu pôvodne boli, firma neakceptovala túto požiadavku, preto sme sa rozhodli vypovedať zmluvu v 20-dňovej lehote,“ dodal Antal.
Mesto službu kolobežiek aj napriek negatívnej skúsenosti vníma pozitívne a v prípade, že by starý dodávateľ napravil svoju chybu alebo by sa našiel nový dodávateľ, bolo by možnosti prinavráteniu kolobežiek do svojich ulíc otvorené.
„Myslíme, že to nebol zlý biznis aj pre dodávateľskú firmu, podľa tržby, ktorú my vidíme a mali sme z nej časť podielu. Myslím, že to tu bolo celkom slušne rozbehnuté, takže nevidíme jediný dôvod, aby nám sem boli vozené staré, opotrebované kolobežky. Či už si to tento dodávateľ rozmyslí a napraví svoju chybu alebo sa nájde niekto iný, služba kolobežiek bola u nás využívaná, dokonca v rámci Slovenska to bola jedna z najlepšie využívaných služieb, takže uvidíme, ako to bude ďalej,“ dodal Antal.