Len prednedávnom informoval Bystricak o tom, že spoločnosť SAD Zvolen pokračuje v prechode na modernejší systém dopravných kariet. Deje sa to z dôvodu plánovanej integrácie mestskej dopravy v Banskej Bystrici a vo Zvolene.
„Na základe tejto skutočnosti žiadame všetkých držiteľov plastových kariet, ktorí využívajú mestskú dopravu v Banskej Bystrici a vo Zvolene a doteraz nevykonali na svojej plastovej karte technickú úpravu (virtualizáciu), aby tak urobili čo najskôr,“ uviedla spoločnosť na svojom webe.
Neupravené dopravné karty nebudú po 31. máji 2025 fungovať v autobusoch a trolejbusoch MHD Banská Bystrica a MHD Zvolen. V tejto súvislosti bude vo vybrané dni predĺžená pracovná doba v dopravných kanceláriách v Banskej Bystrici a vo Zvolene.
Ako píše portál STVR, okrem dobíjania kreditu online by cestujúci uvítali aj možnosť kúpiť si cestovný lístok priamo v autobuse s bankomatovou kartou.
„Určite je na mieste o tom uvažovať, lebo moderné spôsoby platby a jednoduché spôsoby platby môžu prilákať aj príležitostných cestujúcich,“ povedal občiansky aktivista Matej Bučko. Mesto pre portál uviedlo, že o zavedení platby bankomatovou kartou v autobusoch v budúcnosti uvažuje. Podľa radnice to však nie je aktuálna téma.
Matej Bučko sa k problematike rozsiahlejšie vyjadril na sociálnej sieti. „Banskobystrickou MHD neošľahaný cestujúci sa môže ľahko dostať do chúlostivej situácie. Mobil vybitý, hotovosť žiadna alebo vo vysokej sume. V tom prípade ste nahratý a nemáte si ako kúpiť lístok. Hovorím z vlastnej nemilej skúsenosti tohto leta,“ napísal v úvode občiansky aktivista.
„Mobil na jednom percente, takže ak by sa mi počas jazdy vybil, nemám ako revízorovi ukázať SMS či CVAK. A v peňaženke… nič. Lebo však mám kartu. Bankomat nikde nablízku a aj keby, šoféri berú maximálne 5 eur. A 5 eur vám bankomat nevydá, minimálna suma je 10 eur. Hlava XXII. Tak mi nezostalo iné, len šlapať pešo. No a kým taká Žilina hlási, že platobná karta je najčastejšie využívaný spôsob zakúpenia lístkov, v Banskej Bystrici túto možnosť ani nemáme. A viete prečo? Lebo mesto to aj chcelo, ale SAD Zvolen povedal nie…,“ pokračoval Bučko.
Následne sa v opise problematike vrátil do roku 2020 ku príprave nového tendra a trhovým konzultáciám. „Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, a.s. vyjadril súhlas so stanoviskom Slovenskej autobusovej dopravy Zvolen, akciovej spoločnosti. Poukázal na to, že alternatívne riešenia, ktoré sú už aktuálne v mestskej hromadnej doprave v Banskej Bystrici (aplikácia CVAK a SMS) sú z jeho pohľadu dostatočné.”
Mesto si teda podľa Bučka podmienku platenia kartou nedalo do zmluvy. „Narozdiel od BBSK, kde ten istý dopravca SAD Zvolen platbu kartou umožnil, lebo si to VÚCka dala do zmluvy. Lebo tam si uvedomujú, že oni sú objednávateľom výkonu vo verejnom záujme…“ uviedol.
Matej Bučko okrem kritiky pochválil virtualizované karty. „Virtuálnu kartu som si zriadil a nabil z pohodlia obývačky, akurát SAD-ka nemá žiadnu mobilnú aplikáciu. Takže, keď fungujete bez plastovej kartičky, musíte si QR kód načítať cez webový prehliadač,“ dodal.